Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op je vraag.

Corona-virus

Mijn hypotheek passeert later....wat nu? Line Copy Created with Sketch.

Passeert je hypotheek net buiten de offertegeldigheid, omdat de notaris afspraken moest verzetten door de coronacrisis? Wij bekijken per persoonlijke situatie hoe wij kunnen helpen. Neem contact op via onze klantenservice.

Kan ik m'n bouwdepot verlengen? Line Copy Created with Sketch.

Is je verbouwing niet binnen de geldigheid van het bouwdepot afgerond? Bijvoorbeeld doordat bouwers of aannemers niet op locatie konden zijn? Wij bekijken jouw persoonlijke situatie. Neem contact op via onze klantenservice.

Wat moet ik doen als ik betalingsproblemen verwacht? Line Copy Created with Sketch.

Heb je te maken met inkomensverlies waardoor het terugbetalen van je maandelijkse termijnen lastig is of niet lukt? Neem contact met ons op. Wij bekijken per situatie hoe wij kunnen helpen.

Mijn HollandWoont

Wat is Mijn HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

Dit is je persoonlijke portaal met informatie en inzicht over je hypotheek en bijvoorbeeld bouwdepot. Om gebruik te maken van Mijn HollandWoont moet je je registreren met een registratiecode. Deze registratiecode ontvang je per post thuis en is beperkt geldig. 

Wat kan ik regelen op Mijn HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

Op Mijn HollandWoont:

  • Heb je een goed overzicht van je hyptheek.
  • Kun je bouwdepotdeclaraties indienen.
  • Los je extra af en berekenen je wat dat doet met je maandlasten.
  • Bekijk je hoeveel je zonder vergoeding extra mag aflossen.
  • Download je je jaaropgave.
  • Regel je rentemiddeling.
  • Kies je een nieuwe rentevastperiode. (deze optie zie je alleen 3 maanden voor je hiervoor in aanmerking komt)
  • Kies je voor een andere aflosvorm.
  • Vraag je een aflosnota aan.
  • Wijzig je gegevens zoals je bankrekeningnummer, je telefoonnummer of e-mailadres.
Wanneer krijg ik mijn inloggegevens om in te loggen in mijn online omgeving? Line Copy Created with Sketch.

Je ontvangt van ons een registratiecode om in te loggen, zodra je lening bij ons is geadministreerd. Over het algemeen is dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest. Je ontvangt deze code per post.

Hoe kan ik inloggen op Mijn HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

Klik bovenaan deze pagina op Mijn HollandWoont. Voer je emailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen hebt geklikt ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen.

Heb je nog geen HollandWoont account, maar wel een HollantWoont hypotheek? Kies dan voor registreren.

Registreren voor Mijn HollandWoont Line Copy Created with Sketch.

Heb je nog geen persoonlijk account? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop Registreren. Je ontvangt de registratiecode per brief thuis. Daarna kan je jouw eigen account aanmaken. 

Hoe lang is mijn registratiecode geldig? Line Copy Created with Sketch.

De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig.

Is je registratiecode verlopen? Dan kun je eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn HollandWoont te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.

Hoe kan ik een nieuwe registratiecode aanvragen? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt je wachtwoord wijzigen door in Mijn HollandWoont te kiezen voor Mijn lening en vervolgens Persoonlijke gegevens.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer je je wachtwoord vergeten bent, kies dan op de inlogpagina van Mijn HollandWoont voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg de aangegeven stappen.

Ik heb een nieuw telefoonnummer, hoe kan ik dit wijzigen? Line Copy Created with Sketch.

Als je nog in het bezit bent van je oude telefoonnummer, dan kun je je telefoonnummer wijzigen in Mijn HollandWoont. Ga hiervoor, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens.

Als je niet meer in het bezit bent van je oude telefoonnummer, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je telefoonnummer aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registeren met je nieuwe telefoonnummer.

Ik heb een nieuw emailadres, hoe kan ik dit wijzigen? Line Copy Created with Sketch.

Als je je wachtwoord nog weet, dan kun je inloggen in Mijn HollandWoont met je oude emailadres en wachtwoord. Na inloggen kun je je emailadres aanpassen. Ga hiervoor naar, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens.

Als je je wachtwoord niet meer weet, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je emailadres aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registereren met je nieuwe emailadres.

Je gegevens

Rekeningnummer veranderen Line Copy Created with Sketch.

In je persoonlijke portaal, Mijn HollandWoont, kan je gemakkelijk zelf het rekeningnummer wijzigen. 

Wanneer wordt de hypotheek van mijn bankrekeningnummer afgeschreven? Line Copy Created with Sketch.

Wij schrijven de rente en alle andere bedragen die horen bij je hypotheek af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg daarom dat je voldoende geld op je bankrekening hebt. Kunnen we het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen.

Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op je bankrekening staat? Bel dan naar Team HollandWoont. We kunnen dan een betaalafspraak met je maken. Dit voorkomt dat je een brief van ons ontvangt.

Ik heb een klacht, wat nu? Line Copy Created with Sketch.

Vaak is een klacht al in een telefoongesprek op te lossen. Dus bel ons, we luisteren naar je en proberen tot een oplossing te komen. Komen we er niet uit? Lees dan verder op deze pagina.

Je hypotheek

Ik wil aflossen Line Copy Created with Sketch.

Heb je een leuke meevaller of wil je gewoon je maandlasten laten zakken? Dan kun je extra aflossen op je hypotheek. Je kunt elke maand met je eigen geld extra terugbetalen, omdat je op dit moment wat over hebt. Maar je kunt ook je hele hypotheek in één keer aflossen. Er zit geen bovengrens aan het bedrag dat je extra aflost en we rekenen er ook geen kosten voor. Het is heel makkelijk om dit te doen via de knop Mijn HollandWoont bovenaan de pagina. Zodra je inlogt en aangeeft hoeveel je extra wil aflossen, krijg je een link naar iDEAL om het bedrag over te maken.

We gaan uit elkaar/scheiden, wat gebeurt er met de hypotheek? Line Copy Created with Sketch.

Bij een scheiding moet een hoop worden geregeld en dus ook de hypotheek. Op wie z'n naam staat het huis? Wat is de waarde van het huis? Lees hier meer over een hypotheek na scheiding. 

Ook vind je hier het formulier dat je moet invullen om alles te regelen.

Ik wil van adviseur wijzigen Line Copy Created with Sketch.

Stuur een email naar hallo@hollandwoont.nl waarin je aangeeft wat je oude en je nieuwe hypotheekkantoor is. En geef aan dat je wilt wijzigen.

Hoe hoog is mijn lening? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt de hoogte van je lening eenvoudig bekijken op Mijn HollandWoont. Hier vind je ook zaken zoals je rente en eventuele maandelijkse aflossing.

Wat is het verschil tussen extra aflossen en volledig aflossen? Line Copy Created with Sketch.

Bij extra aflossen betaal je een gedeelte van de lening terug en blijft de lening voor het restantbedrag gewoon doorlopen. Bij algeheel aflossen wordt de totale lening terugbetaald en daarmee beeindigd.

Het bouwdepot

Hoe werkt een bouwdepot? Line Copy Created with Sketch.

Ga je een bestaande woning verbouwen of nieuwbouw kopen, dan kun je gebruikmaken van een bouwdepot. Bij het afsluiten van een hypotheek, kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot laten zetten. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. Het moet wel een verbouwing zijn die waarde toevoegt aan je huis.

De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van je woning voor en na verbouwing.

Als je gebruikmaakt van een bouwdepot kan je altijd in Mijn HollandWoont facturen van bijvoorbeeld je aannemer indienen. Bij het insturen kan je aangeven of het bedrag aan jezelf of aan de leverancier moet worden overgemaakt.

 

Waar moet een declaratie aan voldoen? Line Copy Created with Sketch.
  • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuur-adres gelijk zijn aan het onderpandadres (bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn).
  • Op de factuur moeten de handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer van het bedrijf staan dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd.
  • De factuur moet voorzien zijn van een specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden/gebruikte materialen (als in de factuur wordt verwezen naar een offerte stuur deze dan ook mee).
  • De factuurdatum moet na de aanvraagdatum van de hypotheek liggen.
  • Bij een offerte of orderbevestiging moet het betaalbewijs worden meegestuurd om uit te kunnen betalen.

Heb je een aankoop gedaan/werkzaamheden laten doen door een bedrijf buiten Nederland, dan zijn er naast de bovenstaande punten nog een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden:

  • Het bedrijf moet een Nederlands bankrekeningnummer hebben anders moet je deze factuur eerst zelf betalen. Daarna kan je deze factuur met een betalingsbewijs als bijlage bij je declaratie meesturen en aangeven dat we deze declaratie aan jou moeten betalen.
  • Er moet een duidelijke (leesbare) gespecificeerde factuur worden meeverzonden.
  • Alleen facturen in het Engels of Duits worden geaccepteerd en vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engels factuur ‘Invoice’.
Hoe declareer ik een rekening? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn HollandWoont. Ook kan je hier het overzicht van je bouwdepot inzien en terugkijken welke rekeningen je al ingestuurd hebt. Goed om te weten: declareer je online via Mijn HollandWoont dan kunnen we je declaratie sneller verwerken. 

Wil je geen gebruik maken van Mijn HollandWoont? Dan kun je papieren declaratieformulieren aanvragen die je per post ontvangt. Neem hiervoor contact met ons op. 

Hoe lang is een bouwdepot geldig? Line Copy Created with Sketch.

Ga je een bestaande woning verbouwen? Dan is je bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. Koop je een nieuwbouw woning? Je bouwdepot is dan 24 maanden geldig. Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen. Je ontvangt alleen geen vergoeding meer over het openstaande bedrag in het bouwdepot.

 

Hoe kan ik m'n bouwdepot stoppen? Line Copy Created with Sketch.

Als je een declaratie instuurt dan kan je aangeven dat dit je laatste declaratie is. Doe je dit niet? Dan stopt je bouwdepot automatisch als je deze helemaal hebt verbruikt of als de looptijd van het bouwdepot is verlopen.

Is er nog geld over in je bouwdepot? Dan wordt dit automatisch van je hypotheekschuld afgetrokken. 

Wat is een rentedepot? Line Copy Created with Sketch.

Heb je een nieuwbouw huis, maar is het nog niet klaar? Dan heb je een tijdje dubbele lasten. De rentelasten kun je meefinancieren. Dan leen je dus een extra bedrag en dat noemen we het rentedepot. Het rentedepot is onderdeel van het bouwdepot. Uit dit rentedepot (ook wel meegefinancierde rente) wordt de rente van je nieuwe hypotheek betaald. Let op! alleen de rente, dus niet de aflossing. Zodra het bedrag in het rentedepot op is, wordt de rente van je rekening afgeschreven.

Waar kan ik zien wat er is uitbetaald? Line Copy Created with Sketch.

Dit is terug te vinden op Mijn HollandWoont. Heb je nog geen account? Dan kan je makkelijk een account aanmaken, zodat je 24/7 declaraties kan insturen en overzicht hebt op je hypotheek.

Houd er rekening mee dat het beoordelen van je declaratie 6 werkdagen kan duren. Zodra het is beoordeeld, ontvangt je een e-mail dat er een bericht voor je klaarstaat in Mijn HollandWoont. Wanneer je declaratie is goedgekeurd, wordt de declaratie binnen 24 uur uitbetaald.

Wat als een factuur onder verschillende rubrieken valt? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt aangegeven bij het indienen van de declaratie op Mijn HollandWoont welk bedrag uit welke rubriek uitbetaald moet worden. Stuur ook altijd de verzamelfactuur mee bij de declaratie.

Wanneer kan ik gebruikmaken van mij bouwdepot? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt gebruik maken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de door jou getekende akte hebben ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en de instructies om Mijn HollandWoont te activeren. Via Mijn HollandWoont kun je eenvoudig gebruikmaken van je bouwdepot en declaraties indienen.

Kan ik openstand bedrag uit een rubriek overhevelen? En hoe? Line Copy Created with Sketch.

Je kan dit regelen op Mijn HollandWoont. Onder de kopje bouwdepot vind je de knop "verbouwplan wijzigen". De doorlooptijd van het verwerken van het verzoek wijziging verbouwplan duurt ongeveer 10 werkdagen.

Wat moet ik doen als een bouwdepotdeclaratie is afgewezen? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer een declaratie is afgewezen ontvang je een e-mail dat op Mijn HollandWoont een bericht voor je klaarstaat. In het bericht staat de afwijsreden, zodat je hiermee rekening kunt houden bij het opniew aanbieden van de declaratie. Want bij het aanbieden van een aangepaste declaratie moet je een nieuwe declaratieverzoek indienen.

Wat valt onder Energiebesparende Voorzieningen en Energie Bespaar Budget en wat zijn de spelregels? Line Copy Created with Sketch.

Energiebesparende voorzieningen = EBV
Energie Bespaar Budget = EBB

De volgende werkzaamheden vallen onder EBV:
Bij passeerdatum voor 01-01-2021:

  • Gevelisolatie
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Leidingisolatie
  • Energiezuinige kozijnen, deuren en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen
  • Dubbel glas, HR ++ en Triple glas
  • Installatie voor warmteterugwinning
  • Energiezuinige ventilatie inclusief hoog-rendement-ventilatoren
  • Hoogrendementsketels
  • Warmtepompen
  • Zonneboiler
  • Zonnepanelen

Bij passeerdatum na 01-01-2021 zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd:

  • Een HR-ketel en zonneboiler vallen niet meer onder energiebesparende voorzieningen.
  • Energiezuinige deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen mogen alleen wanneer deze voorzieningen worden gedaan in combinatie met hoog rendement beglazing (ten minste HR++).
  • Energiezuinig ventilatiesysteem mag alleen wanneer deze voorziening wordt gedaan in combinatie met andere energiebesparende voorzieningen.

Let op! Plannen voor EBV of EBB mogen niet tussentijds worden gewijzigd. (verwijzing naar uitzonderingen)

Wanneer kan ik een declaratie indienen na een rubriekswijziging? Line Copy Created with Sketch.

Zodra je geïnformeerd bent dat je rubriekswijziging akkoord is, kun je hiervan gebruikmaken en verder gaan met je declaraties. Je ontvangt deze bevestiging dat je rubriekswijziging akkoord is in de berichtenbox van Mijn HollandWoont.

Hoe kan ik meerwerk declareren? Line Copy Created with Sketch.

Bij het bepalen van je bouwdepot geef je aan welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Op basis daarvan wordt een aparte rubriek aangemaakt waarvan je meermerk kan declareren.

Hoe kan ik m'n bouwdepot verlengen? Line Copy Created with Sketch.

Dit verzoek dien je in via Mijn HollandWoont. Onder de kopje Bouwdepot vind je de mogelijkheid om je bouwdepot te verlengen.

Wat als een factuur moet worden gecorrigeerd? Line Copy Created with Sketch.

Is je declaratie afgewezen? Dan vind je in de berichtenbox in Mijn HollandWooont de afwijsreden. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Als je een gecorrigeeerde factuur hebt, moet je hiervoor een nieuwe declaratie in dienen.

Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is, dan kun je dit annuleren door contact op te nemen. Dan zorgen wij dat het wordt afgewezen.

Waar vind ik de reden van afwijzing? Line Copy Created with Sketch.

Deze kun je terugvinden in Mijn HollandWoont. In je berichtenbox staat een bericht klaar waarin je wordt geïnformeerd over de afwijsreden.

Waarom is mijn bouwdepot declaratie afgewezen? Line Copy Created with Sketch.

Het kan zijn dat de factuur of de declaratie niet voldeden aan de gestelde voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in Mijn HollandWoont in de berichtenbox.

Bij de vraag Waar moet een declaratie aan voldoen? vind je punten waar je rekening mee moet houden.

Wat moet ik doen in geval van afwijzing declaratie? Line Copy Created with Sketch.

In de berichtenbox in Mijn HollandWoont kun je de afwijsreden teruglezen. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden om de declaratie positief te beoordelen. Als je een gecorrigeerde factuur hebt, moet je hiervoor een nieuwe declaratie indienen in Mijn HollandWoont.

Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald? Line Copy Created with Sketch.

Dit komt voor als bepaalde kosten niet uit het bouwdepot kunnen worden betaald doordat ze niet waarde vermeerderend zijn. Een andere reden is dat er geen saldo meer in de rubriek van het bouwdepot is. Dan wordt alleen het bedrag, dat beschikbaar is, uitbetaald.

Kan ik een declaratie annuleren? En hoe? Line Copy Created with Sketch.

Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is, dan kun je dit annuleren door contact op te nemen. Dan zorgen wij dat het wordt geannuleerd.

Wat als factuurbedrag niet overeenkomt met bedrag in rubriek? Line Copy Created with Sketch.

Dan wordt het bedrag uitbetaald dat op dat moment in de rubriek beschikbaar is. Je wordt hierover geïnformeerd in Mijn HollandWoont.

Hoe kan ik mijn rubrieken wijzigen? Line Copy Created with Sketch.

Dit verzoek dien je in via Mijn HollandWoont. Onder het kopje Bouwdepot vind je de knop Verbouwplan wijzigen.

Waarom is mijn rubriekwijziging afgewezen? Line Copy Created with Sketch.

Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50% van je rubriek hebt verbruikt. Wil je alsnog deze rubriek wijzigen? Dan is de kans zeer aanwezig dat we extra documentatie bij je moeten opvragen. Dit is per situatie afhankelijk. Zo kunnen we een aanvullende verklaring van de taxateur vragen. Je hebt namelijk geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing zou zijn. Op het moment dat je bepaalde werkzaamheden niet meer gaat doen of niet het volledige bedrag in de rubriek gaat gebruiken voor de bestemde werkzaamheden, kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. In die aanvullende verklaring wordt aangegeven door de taxateur dat de waarde niet lager zal zijn. O.b.v. deze verklaring gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek.

Wat heb ik nodig om mijn rubriek te wijzigen (wat zijn de spelregels)? Line Copy Created with Sketch.

Als je 50% hebt verbruikt dan is de kans zeer aanwezig dat je wijziging wordt goedgekeurd. Zijn de rubrieken niet voor 50% gebruikt dan gaan we een aanvullende verklaring van de taxateur opvragen. Je hebt namelijk geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing zou zijn. Op het moment dat je bepaalde werkzaamheden niet meer gaat doen of niet het volledige bedrag in de rubriek gaat gebruiken voor de bestemde werkzaamheden, kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. In die aanvullende verklaring wordt aangegeven door de taxateur dat de waarde niet lager zal zijn. O.b.v. deze verklaring gaan wij aan de slag met het beoordelen van je wijzigingsverzoek.

Wat is de status van mijn rubriekwijziging? Line Copy Created with Sketch.

Bij het indienen van je rubriekswijziging via Mijn HollandWoont ontvang je na het afhandelen van je verzoek een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in je berichtenbox in Mijn HollandWoont. In het bericht lees je of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je wijzigingsverzoek 10 werkdagen in beslag neemt.

Wanneer is het nodig om een rubriekwijzing te doen? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer je verbouwplan niet overeen komt met je werkelijke verbouwing moet je een rubriekswijziging aanvragen. Dit doe je in Mijn HollandWoont. Onder het kopje Bouwdepot, vind je de knop Verbouwplan wijzigen.

Hoe kan ik mijn rubriekwijziging annuleren? Line Copy Created with Sketch.

Is je wijzingsverzoek nog niet beoordeeld en wil je deze annuleren, neem dan contact op. Dan zorgen wij dat het wordt geannuleerd.

Je hypotheek aflossen

Hoe kan ik doorgeven dat ik mijn hypotheek wil aflossen? Line Copy Created with Sketch.

Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van te voren een schriftelijk verzoek. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren een schriftelijk verzoek.

Hoe zit het met mijn maandtermijn, nadat mijn aflosnota is gemaakt? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt dan stoppen de incasso's van de maandtermijn. Mocht de lening toch niet op de afgesproken datum worden afgelost, dan wordt de incasso weer aangezet. Bij de eerstvolgende incasso wordt dan ook een eventueel gemiste termijn geincasseerd.

Hoe ver van te voren moet ik het doorgeven als ik mijn lening wil aflossen? Line Copy Created with Sketch.

Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van te voren schrifteijk bericht. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren schriftelijk bericht.

Hoe kan ik mijn lening aflossen uit eigen middelen? Line Copy Created with Sketch.

Als je de lening wilt aflossen uit eigen middelen (eigen geld, dus geen andere lening) dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen voor de gewenste aflosdatum een schriftelijk verzoek. Wij maken dan de aflosnota voor je op, zodat je weet welk bedrag je exact moet overmaken om de lening af te lossen.

Krijg ik een bevestiging als mijn verzoek om mijn lening af te lossen is verwerkt? Line Copy Created with Sketch.

Als je de lening volledig afgelost hebt ontvang je van ons geen bevestiging. Op de eerstvolgende jaaropgave zie je dat het saldo van de lening op €0,00 staat.

Wat is het verschil tussen een proforma aflosnota en een definitieve aflosnota? Line Copy Created with Sketch.

Een proforma aflosnota is moeilijk woord voor een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:

  • De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
  • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
  • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de proforma aflosnota beschreven.
  • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.

Een proforma aflosnota is een momentopname en je maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen.

Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.

Wat gebeurt er met mijn polis als ik mijn lening aflos? Line Copy Created with Sketch.

Als de polis verpand (gekoppeld) is aan de lening, dan wordt deze vrijgegeven, nadat de lening is afgelost en verwerkt. Dit betekent dat de polis niet meer verpand is aan de lening. Wij sturen voor jou de verzekeraar een bericht dat de verpanding kan komen te vervallen. Je ontvangt vervolgens van de verzekeraar een bevestiging, als zij dit verwerkt hebben.

Moet ik een vergoeding betalen als ik mijn lening aflos? Line Copy Created with Sketch.

Of je een boete moet betalen is van een aantal zaken afhankelijk, zoals de huidige stand van de hypotheekrente en de rente die je betaalt voor je lening. Ook kan de reden van aflossen invloed hebben op of je wel of geen boete moet betalen.

Als u wilt weten hoeveel boete je moet betalen, dan kun je een proforma aflosnota opvragen. Dit is een vrijblijvende berekening die je een indicatie geeft van de hoogte van de boete op het moment van aanvragen.

Je kunt de proforma aflosnota eenvoudig aanvragen via Mijn HollandWoont. Je hebt dan in de meeste gevallen al binnen een kwartier je proforma aflosnota in je berichtenbox.

Ontvang ik een bevestiging als jullie mijn geld ontvangen hebben? Line Copy Created with Sketch.

Bij een volledige aflossing ontvang je geen bevestiging. Wel zie je op je jaaropgave dat het saldo op € 0,00 staat.
Bij een extra aflossing ontvang je van ons in je berichtenbox op Mijn HollandWoont een bevestiging zodra de extra aflossing verwerkt is.

Ik heb teveel betaald bij aflossen, hoe krijg ik dit terug? Line Copy Created with Sketch.

Als wij de aflossing hebben verwerkt en er blijkt dat je teveel hebt betaald dan zal het teveel betaalde bedrag aan je worden teruggestort. Wij storten het bedrag op hetzelfde rekeningnummer als waarvan wij de maandelijkse termijnen incasseerden.

Extra aflossen

Hoe kan ik een aflossing doen op mijn lening? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt een extra aflossing op je lening eenvoudig zelf doen op Mijn HollandWoont. Nadat je bent ingelogd, vind je onder het kopje Aflossen de mogelijkheid tot Extra terugbetalen.

Krijg ik een bevestiging als jullie mijn geld ontvangen hebben? Line Copy Created with Sketch.

Als je de extra aflossing hebt uitgevoerd ontvang je geen bevestiging dat wij het geld ontvangen hebben. Je ontvangt wel een bevestiging zodra wij de extra aflossing voor je verwerkt hebben.

Hoe wordt de boete berekend bij een extra aflossing? Line Copy Created with Sketch.

Er is geen boete, want bij HollandWoont mag 100% boetevrij aflossen, zolang het geld uit eigen middelen komt. Dit wil zeggen dat het bijvoorbeeld geen nieuwe lening mag zijn.

Hoe vaak kan ik extra aflossen op mijn lening? Line Copy Created with Sketch.

Je mag zelf bepalen hoe vaak je een extra aflossing doet. 

Hoe hoog is mijn nieuwe maandbedrag als ik aflos? Line Copy Created with Sketch.

Als wij de extra aflossing hebben verwerkt, ontvang je van ons de bevestiging. Hierin staat ook vermeld wat je nieuwe maandbedrag wordt.

Wanneer je de extra aflossing indient via Mijn HollandWoont, krijg je direct een indicatie van je nieuwe maandbedrag. Het nieuwe maandbedrag wordt definitief berekend na verwerking van de extra aflossing.

Hoe kan ik geld overboeken om een aflossing te doen? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer je de extra aflossing via Mijn HollandWoont doet, kun je direct via iDEAL het af te lossen bedrag overboeken. Kun je geen gebruik maken van iDEAL, dan mag je het bedrag overmaken op het rekeningnummer waar ook de maandelijkse incasso naartoe gaat. Vermeld in de omschrijving het leningnummer of overeenkomstnummer waarop wilt aflossen.

Proforma aflosnota

Wat is een proforma of voorlopige aflosnota? Line Copy Created with Sketch.

Een proforma aflosnota is een moeilijk woord voor een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:

  • De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
  • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
  • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de proforma aflosnota beschreven.
  • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.

Een proforma aflosnota is een momentopname en je maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen.

Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.

Hoe kan ik een voorlopige aflosnota aanvragen? Line Copy Created with Sketch.

Je kunt een voorlopige aflosnota opvragen in Mijn HollandWoont. Wanneer je ingelogd bent, ga dan naar Aflossen - Voorlopige aflosnota. In de meeste gevallen ontvang je binnen 15 minuten na opvragen al de voorlopige aflosnota in je berichtenbox in Mijn HollandWoont.

Hoe lang duurt het voor ik mijn voorlopige aflosnota ontvang? Line Copy Created with Sketch.

Wanneer je de voorlopige aflosnota via Mijn HollandWoont opvraagt, ontvang je in de meeste gevallen al binnen 15 minuten je voorlopige aflosnota in je berichtenbox in Mijn HollandWoont.

Jaaropgave

Wat is een jaaropgave? Line Copy Created with Sketch.

Elk jaar sturen we je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en van alle bedragen die je in het jaar hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de fiscale gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave? Line Copy Created with Sketch.

Je jaaropgave staat klaar vanaf half januari. Log in op Mijn HollandWoont om je jaaropgave te downloaden. 

Waar kan ik mijn jaaropgave vinden? Line Copy Created with Sketch.

In het portaal, Mijn HollandWoont, kan je de jaaropgave downloaden. Deze is te downloaden vanaf half januari. Deze ontvang je dus niet per post.

Wordt het bedrag dat ik extra betaal op mijn jaaropgave verwerkt? Line Copy Created with Sketch.

Maak je het extra bedrag over via een bankoverschrijving, dan moet je dit uiterlijk 12 december doen. Maak je het over via Mijn HollandWoont en gebruik je iDEAL, dan is 20 december de deadline. Bedragen die na deze tijd binnenkomen worden verwerkt op de jaaropgave van het nieuwe jaar.  Let op: dit geldt alleen als je meer dan 210% van de maandtermijn van de hypotheek overmaakt. Maak je een kleiner bedrag over dan wordt dit na 30 dagen verwerkt.

Over HollandWoont

Hoe kan ik HollandWoont bereiken? Line Copy Created with Sketch.

Bellen: Wij zijn doordeweeks bereikbaar van 8:30 tot 17:30 uur via 010 242 2291.

E-mail: hallo@hollandwoont.nl

Post: HollandWoont, Postbus 2936, 3000 CX Rotterdam

Waar komt het geld van HollandWoont vandaan? Line Copy Created with Sketch.

Alle aanbieders van hypotheken hebben kapitaal nodig om hypotheken te kunnen verstrekken. Dit kapitaal kunnen zij bijvoorbeeld verkrijgen door spaargeld te vragen van consumenten, door te lenen bij andere grote partijen of via financieringsvormen waarin investeerders kunnen participeren. HollandWoont maakt gebruik van dat laatste model.

Het geld van een HollandWoont hypotheek komt van binnenlandse en buitenlandse institutionele partijen (banken, verzekeraars, pensioenfondsen gevestigd in de EU, Zwitserland, Noorwegen, US of UK). Uiteraard selecteren wij investeerders heel zorgvuldig. Daarnaast maken wij afspraken met investeerders om er voor te zorgen dat wij consumenten tijdens de looptijd van de hypotheek kunnen helpen bij nieuwe wensen.

Is HollandWoont aangesloten bij de AFM? Line Copy Created with Sketch.

HollandWoont staat onder toezicht van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) en is verantwoordelijk voor het verstrekken van een hypotheek aan consumenten. Hierbij neemt HollandWoont zijn zorgplicht naar consumenten heel serieus: op het moment dat de hypotheek wordt verstrekt, maar ook tijdens de looptijd van de hypotheek.

Wat is het Kamer van Koophandel nummer van HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

HollandWoont is een handelsnaam van HollandWoont B.V. | KvK 65894502