Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op je vraag.

Corona-virus

Mijn hypotheek passeert later....wat nu? Line Copy Created with Sketch.

Passeert je hypotheek net buiten de offertegeldigheid, omdat de notaris afspraken moest verzetten door de coronacrisis? Wij bekijken per persoonlijke situatie hoe wij kunnen helpen. Neem contact op via onze klantenservice.

Kan ik m'n bouwdepot verlengen? Line Copy Created with Sketch.

Is je verbouwing niet binnen de geldigheid van het bouwdepot afgerond? Bijvoorbeeld doordat bouwers of aannemers niet op locatie konden zijn? Wij bekijken jouw persoonlijke situatie. Neem contact op via onze klantenservice.

Wat moet ik doen als ik betalingsproblemen verwacht? Line Copy Created with Sketch.

Heb je te maken met inkomensverlies waardoor het terugbetalen van je maandelijkse termijnen lastig is of niet lukt? Neem contact met ons op. Wij bekijken per situatie hoe wij kunnen helpen.

Mijn HollandWoont

Wat is Mijn HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

Dit is je persoonlijke portaal met informatie en inzicht over je hypotheek en bijvoorbeeld bouwdepot. Om gebruik te maken van Mijn HollandWoont moet je je registreren met een registratiecode. Deze registratiecode ontvang je per post thuis en is beperkt geldig. 

Registreren voor Mijn HollandWoont Line Copy Created with Sketch.

Heb je nog geen persoonlijk account? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop Registratiecode aanvragen. Je ontvangt de registratiecode per brief thuis. Daarna kan je jouw eigen account aanmaken. 

Wat kan ik regelen op Mijn HollandWoont? Line Copy Created with Sketch.

Op Mijn HollandWoont:

  • Heb je een goed overzicht van je hyptheek.
  • Kun je bouwdepotdeclaraties indienen.
  • Los je extra af en berekenen je wat dat doet met je maandlasten.
  • Bekijk hoeveel je zonder vergoeding extra mag aflossen.
  • Download je je jaaropgave.
  • Regel je rentemiddeling.
  • Kies je een nieuwe rentevastperiode. (deze optie zie je alleen wanneer je hiervoor in aanmerking komt)
  • Kies voor een andere aflosvorm.
  • Vraag je een aflosnota aan.
  • Wijzig je gegevens zoals je bankrekeningnummer, je telefoonnummer of e-mailadres.

Je gegevens

Rekeningnummer veranderen Line Copy Created with Sketch.

In je persoonlijke portaal, Mijn HollandWoont, kan je gemakkelijk zelf het rekeningnummer wijzigen. 

Wanneer wordt de hypotheek van mijn bankrekeningnummer afgeschreven? Line Copy Created with Sketch.

Wij schrijven de rente en alle andere bedragen die horen bij je hypotheek af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg daarom dat je voldoende geld op je bankrekening hebt. Kunnen we het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen.

Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op je bankrekening staat? Bel dan naar Team HollandWoont. We kunnen dan een betaalafspraak met je maken. Dit voorkomt dat je een brief van ons ontvangt.

Je hypotheek

Ik wil extra aflossen Line Copy Created with Sketch.

Heb je een leuke meevaller of wil je gewoon je maandlasten laten zakken? Dan kun je extra aflossen op je hypotheek. Je kunt elke maand met je eigen geld extra terugbetalen of gewoon 1 keer, omdat je op dit moment wat over hebt. Er zit geen bovengrens aan het bedrag dat je extra aflost en we reken er ook geen kosten voor. Het is heel makkelijk om dit te doen via de knop Mijn HollandWoont bovenaan de pagina. Zodra je inlogt en aangeeft hoeveel je extra wil aflossen, krijg je een link naar ideal om het bedrag over te maken.

Het bouwdepot

Declaraties insturen Line Copy Created with Sketch.

Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn HollandWoont. Ook kan je hier het overzicht van je bouwdepot inzien en terugkijken welke rekeningen je al ingestuurd hebt. Goed om te weten: declareer je online via Mijn HollandWoont dan kunnen we je declaratie sneller verwerken. 

Wil je geen gebruik maken van Mijn HollandWoont? Dan kun je papieren declaratieformulieren aanvragen die je per post ontvangt. Neem hiervoor contact met ons op. 

Geldigheid bouwdepot Line Copy Created with Sketch.

Ga je een bestaande woning verbouwen? Dan is je bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. Koop je een nieuwbouw woning? Je bouwdepot is dan 24 maanden geldig. Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen. Je ontvangt alleen niet meer een vergoeding over het openstaande bedrag in het bouwdepot.

 

Bouwdepot stoppen Line Copy Created with Sketch.

Als je een declaratie instuurt dan kan je aangeven dat dit je laatste declaratie is. Doe je dit niet? Dan stopt je bouwdepot automatisch als je deze helemaal hebt verbruikt of als de looptijd van het bouwdepot is verlopen. 

Wat is een rentedepot? Line Copy Created with Sketch.

Heb je een nieuwbouw huis, maar is het nog niet klaar? Dan heb je een tijdje dubbele lasten. De rentelasten kun je meefinancieren. Dan leen je dus een extra bedrag en dat noemen we het rentedepot. Het rentedepot is onderdeel van het bouwdepot. Uit dit rentedepot (ook wel meegefinancierde rente) wordt de rente van je nieuwe hypotheek betaald. Let op! alleen de rente, dus niet de aflossing. Zodra het bedrag in het rentedepot op is, wordt de rente van je rekening afgeschreven.

Jaaropgave

Wat is een jaaropgave? Line Copy Created with Sketch.

Elk jaar sturen we je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en van alle bedragen die je in het jaar hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de fiscale gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave? Line Copy Created with Sketch.

Je jaaropgave staat klaar sinds 13 januari 2020. Log in op Mijn HollandWoont om je jaaropgave te downloaden. 

Waar kan ik mijn jaaropgave vinden? Line Copy Created with Sketch.

In het portaal, Mijn HollandWoont, kan je de jaaropgave downloaden. Deze is te downloaden vanaf 13 januari 2020. Deze ontvang je dus niet per post.