Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op je vraag 👇

Veelgestelde vragen hypotheek - afbeelding proostende dames
  • Mijn HollandWoont

    • Ik heb een nieuw emailadres, hoe kan ik dit wijzigen?

      Als je je wachtwoord nog weet, dan kun je inloggen in Mijn HollandWoont met je oude emailadres en wachtwoord. Na inloggen kun je je emailadres aanpassen. Ga hiervoor naar, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens. Als je je wachtwoord niet meer weet, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je emailadres aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registereren met je nieuwe emailadres.
    • Ik heb een nieuw telefoonnummer, hoe kan ik dit wijzigen?

      Als je nog in het bezit bent van je oude telefoonnummer, dan kun je je telefoonnummer wijzigen in Mijn HollandWoont. Ga hiervoor, nadat je bent ingelogd, naar Mijn lening en vervolgens naar Persoonlijke gegevens. Als je niet meer in het bezit bent van je oude telefoonnummer, neem dan contact met ons op. Wij zullen dan je telefoonnummer aanpassen in ons systeem en je een nieuwe registratiecode toesturen, zodat je je opnieuw kunt registeren met je nieuwe telefoonnummer.
    • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

      Wanneer je je wachtwoord vergeten bent, kies dan op de inlogpagina van Mijn HollandWoont voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg de aangegeven stappen.
    • Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

      Je kunt je wachtwoord wijzigen door in Mijn HollandWoont te kiezen voor Mijn lening en vervolgens Persoonlijke gegevens.
    • Hoe kan ik een nieuwe registratiecode aanvragen?

      Je kunt een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
    • Hoe lang is mijn registratiecode geldig?

      De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig. Is je registratiecode verlopen? Dan kun je eenvoudig een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm van Mijn HollandWoont te kiezen voor registreren. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post.
    • Registreren voor Mijn HollandWoont

      Heb je nog geen persoonlijk account? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop Registreren. Je ontvangt de registratiecode per brief thuis. Daarna kan je jouw eigen account aanmaken.
    • Hoe kan ik inloggen op Mijn HollandWoont?

      Klik bovenaan deze pagina op Mijn HollandWoont. Voer je emailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen hebt geklikt ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen. Heb je nog geen HollandWoont account, maar wel een HollantWoont hypotheek? Kies dan voor registreren.
    • Wanneer krijg ik mijn inloggegevens om in te loggen in mijn online omgeving?

      Je ontvangt van ons een registratiecode om in te loggen, zodra je lening bij ons is geadministreerd. Over het algemeen is dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest. Je ontvangt deze code per post.
    • Wat kan ik regelen op Mijn HollandWoont?

      Op Mijn HollandWoont:
      • Heb je een goed overzicht van je hyptheek.
      • Kun je bouwdepotdeclaraties indienen.
      • Los je extra af en berekenen je wat dat doet met je maandlasten.
      • Bekijk je hoeveel je zonder vergoeding extra mag aflossen.
      • Download je je jaaropgave.
      • Regel je rentemiddeling.
      • Kies je een nieuwe rentevastperiode. (deze optie zie je alleen 3 maanden voor je hiervoor in aanmerking komt)
      • Kies je voor een andere aflosvorm.
      • Vraag je een aflosnota aan.
      • Wijzig je gegevens zoals je bankrekeningnummer, je telefoonnummer of e-mailadres.
    • Wat is Mijn HollandWoont?

      Dit is je persoonlijke portaal met informatie en inzicht over je hypotheek en bijvoorbeeld bouwdepot. Om gebruik te maken van Mijn HollandWoont moet je je registreren met een registratiecode. Deze registratiecode ontvang je per post thuis en is beperkt geldig.
  • Je hypotheek

    • Mag ik bij HollandWoont mijn overwaarde gebruiken voor een hogere hypotheek?

      Ja dat kan, maar niet in alle gevallen. Je mag je overwaarde gebruiken om je hypotheek te verhogen voor een verbouwing. Of je kunt je overwaarde gebruiken om je ex-partner uit te kopen bij een scheiding. Ook kun je het inzetten voor de afkoop van erfpacht of voor het aflossen van een bestaande SVn starterslening. Maar je mag je overwaarde niet gebruiken voor consumptieve doelen. Bijvoorbeeld het kopen van een camper of nieuwe auto of een verre reis.
    • Wat is het verschil tussen extra aflossen en volledig aflossen?

      Bij extra aflossen betaal je een gedeelte van de lening terug en blijft de lening voor het restantbedrag gewoon doorlopen. Bij algeheel aflossen wordt de totale lening terugbetaald en daarmee beeindigd.
    • Hoe hoog is mijn lening?

      Je kunt de hoogte van je lening eenvoudig bekijken op Mijn HollandWoont. Hier vind je ook zaken zoals je rente en eventuele maandelijkse aflossing.
    • Ik wil van adviseur wijzigen

      Stuur een email naar hallo@hollandwoont.nl waarin je aangeeft wat je oude en je nieuwe hypotheekkantoor is. En geef aan dat je wilt wijzigen.
    • We gaan uit elkaar/scheiden, wat gebeurt er met de hypotheek?

      Bij een scheiding moet een hoop worden geregeld en dus ook de hypotheek. Op wie z'n naam staat het huis? Wat is de waarde van het huis? Lees hier meer over een hypotheek na scheiding. Ook vind je hier het formulier dat je moet invullen om alles te regelen.
    • Ik wil aflossen

      Heb je een leuke meevaller of wil je gewoon je maandlasten laten zakken? Dan kun je extra aflossen op je hypotheek. Je kunt elke maand met je eigen geld extra terugbetalen, omdat je op dit moment wat over hebt. Maar je kunt ook je hele hypotheek in één keer aflossen. Er zit geen bovengrens aan het bedrag dat je extra aflost en we rekenen er ook geen kosten voor. Het is heel makkelijk om dit te doen via de knop Mijn HollandWoont bovenaan de pagina. Zodra je inlogt en aangeeft hoeveel je extra wil aflossen, krijg je een link naar iDEAL om het bedrag over te maken.
  • Je gegevens

    • Ik heb een klacht, wat nu?

      Vaak is een klacht al in een telefoongesprek op te lossen. Dus bel ons, we luisteren naar je en proberen tot een oplossing te komen. Komen we er niet uit? Lees dan verder op deze pagina.
    • Wanneer wordt de hypotheek van mijn bankrekeningnummer afgeschreven?

      Wij schrijven de rente en alle andere bedragen die horen bij je hypotheek af op de eerste werkdag van de maand. Je betaalt de rente per maand achteraf. Zorg daarom dat je voldoende geld op je bankrekening hebt. Kunnen we het bedrag niet afschrijven? Dan ontvang je binnen enkele dagen een brief. Hierin staat wat je dan moet doen. Weet je dat er op de dag waarop wij de bedragen afschrijven niet voldoende geld op je bankrekening staat? Bel dan naar Team HollandWoont. We kunnen dan een betaalafspraak met je maken. Dit voorkomt dat je een brief van ons ontvangt.
    • Rekeningnummer veranderen

      In je persoonlijke portaal, Mijn HollandWoont, kan je gemakkelijk zelf het rekeningnummer wijzigen.
  • Bouwdepot

    • Kan ik m'n bouwdepot verhogen?

      Zodra je bij de notaris bent geweest en hebt getekend, kan de hoogte van je bouwdepot niet meer worden aangepast. Wil je toch meer lenen? Dan kan je met je adviseur kijk of het interessant is om voor een onderhandse verhoging of tweede hypotheek te kiezen. Bij een onderhandse verhoging heb je je huidige hypotheek hoger ingeschreven dan wat je daadwerkelijk hebt geleend. Je hebt dan een stukje extra ruimte om bij te lenen. Je hoeft dan niet naar de notaris.
    • Hoe kan ik een bouwdepotdeclaratie nog in 2024 laten uitbetalen?

      • Zorg dat je declaratie via post of e-mail uiterlijk 20 december bij ons binnen is. Deze moet volledig zijn ingevuld en ondertekend inclusief alle correcte facturen.
      • Zorg dat je declaratie via Mijn HollandWoont uiterlijk 27 december bij ons binnen is. Deze moet volledig zijn ingevuld en ondertekend inclusief alle facturen.
    • Hoe kan ik mijn rubriekwijziging annuleren?

      Is je wijzingsverzoek nog niet beoordeeld en wil je deze annuleren, neem dan contact op. Dan zorgen wij dat het wordt geannuleerd.
    • Wanneer is het nodig om een rubriekwijzing te doen?

      Wanneer je verbouwplan niet overeen komt met je werkelijke verbouwing moet je een rubriekswijziging aanvragen. Dit doe je in Mijn HollandWoont. Onder het kopje Bouwdepot, vind je de knop Verbouwplan wijzigen.
    • Wat is de status van mijn rubriekwijziging?

      Bij het indienen van je rubriekswijziging via Mijn HollandWoont ontvang je na het afhandelen van je verzoek een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in je berichtenbox in Mijn HollandWoont. In het bericht lees je of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je wijzigingsverzoek 10 werkdagen in beslag neemt.
    • Wat heb ik nodig om mijn rubriek te wijzigen (wat zijn de spelregels)?

      Als je 50% hebt verbruikt dan is de kans zeer aanwezig dat je wijziging wordt goedgekeurd. Zijn de rubrieken niet voor 50% gebruikt dan gaan we een aanvullende verklaring van de taxateur opvragen. Je hebt namelijk geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing zou zijn. Op het moment dat je bepaalde werkzaamheden niet meer gaat doen of niet het volledige bedrag in de rubriek gaat gebruiken voor de bestemde werkzaamheden, kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. In die aanvullende verklaring wordt aangegeven door de taxateur dat de waarde niet lager zal zijn. O.b.v. deze verklaring gaan wij aan de slag met het beoordelen van je wijzigingsverzoek.
    • Waarom is mijn rubriekwijziging afgewezen?

      Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50% van je rubriek hebt verbruikt. Wil je alsnog deze rubriek wijzigen? Dan is de kans zeer aanwezig dat we extra documentatie bij je moeten opvragen. Dit is per situatie afhankelijk. Zo kunnen we een aanvullende verklaring van de taxateur vragen. Je hebt namelijk geld geleend om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Aan de hand daarvan is bepaald wat de marktwaarde na verbouwing zou zijn. Op het moment dat je bepaalde werkzaamheden niet meer gaat doen of niet het volledige bedrag in de rubriek gaat gebruiken voor de bestemde werkzaamheden, kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. In die aanvullende verklaring wordt aangegeven door de taxateur dat de waarde niet lager zal zijn. O.b.v. deze verklaring gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek.
    • Hoe kan ik mijn rubrieken wijzigen?

      Dit verzoek dien je in via Mijn HollandWoont. Onder het kopje Bouwdepot vind je de knop Verbouwplan wijzigen.
    • Wat als factuurbedrag niet overeenkomt met bedrag in rubriek?

      Dan wordt het bedrag uitbetaald dat op dat moment in de rubriek beschikbaar is. Je wordt hierover geïnformeerd in Mijn HollandWoont.
    • Kan ik een declaratie annuleren? En hoe?

      Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is, dan kun je dit annuleren door contact op te nemen. Dan zorgen wij dat het wordt geannuleerd.
    • Waarom is mijn declaratie gedeeltelijk betaald?

      Dit komt voor als bepaalde kosten niet uit het bouwdepot kunnen worden betaald doordat ze niet waarde vermeerderend zijn. Een andere reden is dat er geen saldo meer in de rubriek van het bouwdepot is. Dan wordt alleen het bedrag, dat beschikbaar is, uitbetaald.
    • Wat moet ik doen in geval van afwijzing declaratie?

      In de berichtenbox in Mijn HollandWoont kun je de afwijsreden teruglezen. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden om de declaratie positief te beoordelen. Als je een gecorrigeerde factuur hebt, moet je hiervoor een nieuwe declaratie indienen in Mijn HollandWoont.
    • Waarom is mijn bouwdepot declaratie afgewezen?

      Het kan zijn dat de factuur of de declaratie niet voldeden aan de gestelde voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in Mijn HollandWoont in de berichtenbox. Bij de vraag Waar moet een declaratie aan voldoen? vind je punten waar je rekening mee moet houden.
    • Waar vind ik de reden van afwijzing?

      Deze kun je terugvinden in Mijn HollandWoont. In je berichtenbox staat een bericht klaar waarin je wordt geïnformeerd over de afwijsreden.
    • Wat als een factuur moet worden gecorrigeerd?

      Is je declaratie afgewezen? Dan vind je in de berichtenbox in Mijn HollandWooont de afwijsreden. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Als je een gecorrigeeerde factuur hebt, moet je hiervoor een nieuwe declaratie in dienen. Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is, dan kun je dit annuleren door contact op te nemen. Dan zorgen wij dat het wordt afgewezen.
    • Hoe kan ik m'n bouwdepot verlengen?

      Dit verzoek dien je in via Mijn HollandWoont. Onder de kopje Bouwdepot vind je de mogelijkheid om je bouwdepot te verlengen.
    • Hoe kan ik meerwerk declareren?

      Bij het bepalen van je bouwdepot geef je aan welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Op basis daarvan wordt een aparte rubriek aangemaakt waarvan je meermerk kan declareren.
    • Wanneer kan ik een declaratie indienen na een rubriekswijziging?

      Zodra je geïnformeerd bent dat je rubriekswijziging akkoord is, kun je hiervan gebruikmaken en verder gaan met je declaraties. Je ontvangt deze bevestiging dat je rubriekswijziging akkoord is in de berichtenbox van Mijn HollandWoont.
    • Wat valt onder Energiebesparende Voorzieningen en Energie Bespaar Budget en wat zijn de spelregels?

      Energiebesparende voorzieningen = EBV Energie Bespaar Budget = EBB Niet alle energiebesparende maatregelen mogen betaald worden vanuit het bouwdepot voor EBV of EBB. Op de volgende website kun je terugvinden wat wij uit een bouwdepot voor EBV of EBB kunnen betalen: Wat zijn erkende energiebesparende maatregelen? Let op! Plannen voor EBV mogen niet tussentijds worden gewijzigd zonder toestemming van HollandWoont.
    • Wat moet ik doen als een bouwdepotdeclaratie is afgewezen?

      Wanneer een declaratie is afgewezen ontvang je een e-mail dat op Mijn HollandWoont een bericht voor je klaarstaat. In het bericht staat de afwijsreden, zodat je hiermee rekening kunt houden bij het opniew aanbieden van de declaratie. Want bij het aanbieden van een aangepaste declaratie moet je een nieuwe declaratieverzoek indienen.
    • Kan ik openstand bedrag uit een rubriek overhevelen? En hoe?

      Je kan dit regelen op Mijn HollandWoont. Onder de kopje bouwdepot vind je de knop "verbouwplan wijzigen". De doorlooptijd van het verwerken van het verzoek wijziging verbouwplan duurt ongeveer 10 werkdagen.
    • Wanneer kan ik gebruikmaken van mij bouwdepot?

      Je kunt gebruik maken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de door jou getekende akte hebben ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en de instructies om Mijn HollandWoont te activeren. Via Mijn HollandWoont kun je eenvoudig gebruikmaken van je bouwdepot en declaraties indienen.
    • Wat als een factuur onder verschillende rubrieken valt?

      Je kunt aangegeven bij het indienen van de declaratie op Mijn HollandWoont welk bedrag uit welke rubriek uitbetaald moet worden. Stuur ook altijd de verzamelfactuur mee bij de declaratie.
    • Waar kan ik zien wat er is uitbetaald?

      Dit is terug te vinden op Mijn HollandWoont. Heb je nog geen account? Dan kan je makkelijk een account aanmaken, zodat je 24/7 declaraties kan insturen en overzicht hebt op je hypotheek. Houd er rekening mee dat het beoordelen van je declaratie 6 werkdagen kan duren. Zodra het is beoordeeld, ontvangt je een e-mail dat er een bericht voor je klaarstaat in Mijn HollandWoont. Wanneer je declaratie is goedgekeurd, wordt de declaratie binnen 24 uur uitbetaald.
    • Wat is een rentedepot?

      Heb je een nieuwbouw huis, maar is het nog niet klaar? Dan heb je een tijdje dubbele lasten. De rentelasten kun je meefinancieren. Dan leen je dus een extra bedrag en dat noemen we het rentedepot. Het rentedepot is onderdeel van het bouwdepot. Uit dit rentedepot (ook wel meegefinancierde rente) wordt de rente van je nieuwe hypotheek betaald. Let op! alleen de rente, dus niet de aflossing. Zodra het bedrag in het rentedepot op is, wordt de rente van je rekening afgeschreven.
    • Hoe kan ik m'n bouwdepot stoppen?

      Als je een declaratie instuurt dan kan je aangeven dat dit je laatste declaratie is. Doe je dit niet? Dan stopt je bouwdepot automatisch als je deze helemaal hebt verbruikt of als de looptijd van het bouwdepot is verlopen. Is er nog geld over in je bouwdepot? Dan wordt dit automatisch van je hypotheekschuld afgetrokken.
    • Hoe lang is een bouwdepot geldig?

      Ga je een bestaande woning verbouwen? Dan is je bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. Koop je een nieuwbouw woning? Je bouwdepot is dan 24 maanden geldig. Je kan in beide situaties je bouwdepot met maximaal 6 maanden verlengen. Je ontvangt alleen geen vergoeding meer over het openstaande bedrag in het bouwdepot.
    • Hoe declareer ik een rekening?

      Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn HollandWoont. Ook kan je hier het overzicht van je bouwdepot inzien en terugkijken welke rekeningen je al ingestuurd hebt. Goed om te weten: declareer je online via Mijn HollandWoont dan kunnen we je declaratie sneller verwerken. Wil je geen gebruik maken van Mijn HollandWoont? Dan kun je papieren declaratieformulieren aanvragen die je per post ontvangt. Neem hiervoor contact met ons op.
    • Waar moet een declaratie aan voldoen?

      • Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuur-adres gelijk zijn aan het onderpandadres (bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn).
      • Op de factuur moeten de handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer van het bedrijf staan dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd.
      • De factuur moet voorzien zijn van een specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden/gebruikte materialen (als in de factuur wordt verwezen naar een offerte stuur deze dan ook mee).
      • De factuurdatum moet na de aanvraagdatum van de hypotheek liggen.
      • Bij een offerte of orderbevestiging moet het betaalbewijs worden meegestuurd om uit te kunnen betalen.
      Heb je een aankoop gedaan/werkzaamheden laten doen door een bedrijf buiten Nederland, dan zijn er naast de bovenstaande punten nog een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden:
      • Het bedrijf moet een Nederlands bankrekeningnummer hebben anders moet je deze factuur eerst zelf betalen. Daarna kan je deze factuur met een betalingsbewijs als bijlage bij je declaratie meesturen en aangeven dat we deze declaratie aan jou moeten betalen.
      • Er moet een duidelijke (leesbare) gespecificeerde factuur worden meeverzonden.
      • Alleen facturen in het Engels of Duits worden geaccepteerd en vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engels factuur ‘Invoice’.
    • Hoe werkt een bouwdepot?

      Ga je een bestaande woning verbouwen of nieuwbouw kopen, dan kun je gebruikmaken van een bouwdepot. Bij het afsluiten van een hypotheek, kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot laten zetten. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. Het moet wel een verbouwing zijn die waarde toevoegt aan je huis. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van je woning voor en na verbouwing. Als je gebruikmaakt van een bouwdepot kan je altijd in Mijn HollandWoont facturen van bijvoorbeeld je aannemer indienen. Bij het insturen kan je aangeven of het bedrag aan jezelf of aan de leverancier moet worden overgemaakt.
  • Hypotheek aflossen

    • Ik heb teveel betaald bij aflossen, hoe krijg ik dit terug?

      Als wij de aflossing hebben verwerkt en er blijkt dat je teveel hebt betaald dan zal het teveel betaalde bedrag aan je worden teruggestort. Wij storten het bedrag op hetzelfde rekeningnummer als waarvan wij de maandelijkse termijnen incasseerden.
    • Ontvang ik een bevestiging als jullie mijn geld ontvangen hebben?

      Bij een volledige aflossing ontvang je geen bevestiging. Wel zie je op je jaaropgave dat het saldo op € 0,00 staat. Bij een extra aflossing ontvang je van ons in je berichtenbox op Mijn HollandWoont een bevestiging zodra de extra aflossing verwerkt is.
    • Moet ik een vergoeding betalen als ik mijn lening aflos?

      Of je een boete moet betalen is van een aantal zaken afhankelijk, zoals de huidige stand van de hypotheekrente en de rente die je betaalt voor je lening. Ook kan de reden van aflossen invloed hebben op of je wel of geen boete moet betalen. Als u wilt weten hoeveel boete je moet betalen, dan kun je een proforma aflosnota opvragen. Dit is een vrijblijvende berekening die je een indicatie geeft van de hoogte van de boete op het moment van aanvragen. Je kunt de proforma aflosnota eenvoudig aanvragen via Mijn HollandWoont. Je hebt dan in de meeste gevallen al binnen een kwartier je proforma aflosnota in je berichtenbox.
    • Wat gebeurt er met mijn polis als ik mijn lening aflos?

      Als de polis verpand (gekoppeld) is aan de lening, dan wordt deze vrijgegeven, nadat de lening is afgelost en verwerkt. Dit betekent dat de polis niet meer verpand is aan de lening. Wij sturen voor jou de verzekeraar een bericht dat de verpanding kan komen te vervallen. Je ontvangt vervolgens van de verzekeraar een bevestiging, als zij dit verwerkt hebben.
    • Wat is het verschil tussen een proforma aflosnota en een definitieve aflosnota?

      Een proforma aflosnota is moeilijk woord voor een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
      • De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
      • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
      • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de proforma aflosnota beschreven.
      • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.
      Een proforma aflosnota is een momentopname en je maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen. Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.
    • Krijg ik een bevestiging als mijn verzoek om mijn lening af te lossen is verwerkt?

      Als je de lening volledig afgelost hebt ontvang je van ons geen bevestiging. Op de eerstvolgende jaaropgave zie je dat het saldo van de lening op €0,00 staat.
    • Hoe kan ik mijn lening aflossen uit eigen middelen?

      Als je de lening wilt aflossen uit eigen middelen (eigen geld, dus geen andere lening) dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen voor de gewenste aflosdatum een schriftelijk verzoek. Wij maken dan de aflosnota voor je op, zodat je weet welk bedrag je exact moet overmaken om de lening af te lossen.
    • Hoe ver van te voren moet ik het doorgeven als ik mijn lening wil aflossen?

      Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van te voren schrifteijk bericht. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren schriftelijk bericht.
    • Hoe zit het met mijn maandtermijn, nadat mijn aflosnota is gemaakt?

      Wanneer de definitieve aflosnota is opgemaakt dan stoppen de incasso's van de maandtermijn. Mocht de lening toch niet op de afgesproken datum worden afgelost, dan wordt de incasso weer aangezet. Bij de eerstvolgende incasso wordt dan ook een eventueel gemiste termijn geincasseerd.
    • Hoe kan ik doorgeven dat ik mijn hypotheek wil aflossen?

      Als je de woning gaat verkopen, ontvangen wij graag uiterlijk 2 weken van te voren een schriftelijk verzoek. Als je de woning niet gaat verkopen, maar de lening gaat oversluiten of aflossen uit eigen middelen, dan ontvangen wij graag uiterlijk 30 dagen van te voren een schriftelijk verzoek.
  • Extra aflossen

    • Hoe kan ik nog dit jaar extra terugbetalen

      • Door uiterlijk 11 december 2022 een handmatige overboeking te doen
      • Door uiterlijk 20 december extra terug te betalen via Mijn HollandWoont
      Dit geldt alleen als je meer dan 210% van je maandtermijn terugbetaalt.
    • Hoe kan ik geld overboeken om een aflossing te doen?

      Wanneer je de extra aflossing via Mijn HollandWoont doet, kun je direct via iDEAL het af te lossen bedrag overboeken. Kun je geen gebruik maken van iDEAL, dan mag je het bedrag overmaken op het rekeningnummer waar ook de maandelijkse incasso naartoe gaat. Vermeld in de omschrijving het leningnummer of overeenkomstnummer waarop wilt aflossen.
    • Hoe hoog is mijn nieuwe maandbedrag als ik aflos?

      Als wij de extra aflossing hebben verwerkt, ontvang je van ons de bevestiging. Hierin staat ook vermeld wat je nieuwe maandbedrag wordt. Wanneer je de extra aflossing indient via Mijn HollandWoont, krijg je direct een indicatie van je nieuwe maandbedrag. Het nieuwe maandbedrag wordt definitief berekend na verwerking van de extra aflossing.
    • Hoe vaak kan ik extra aflossen op mijn lening?

      Je mag zelf bepalen hoe vaak je een extra aflossing doet.
    • Hoe wordt de boete berekend bij een extra aflossing?

      Er is geen boete, want bij HollandWoont mag 100% boetevrij aflossen, zolang het geld uit eigen middelen komt. Dit wil zeggen dat het bijvoorbeeld geen nieuwe lening mag zijn.
    • Krijg ik een bevestiging als jullie mijn geld ontvangen hebben?

      Als je de extra aflossing hebt uitgevoerd ontvang je geen bevestiging dat wij het geld ontvangen hebben. Je ontvangt wel een bevestiging zodra wij de extra aflossing voor je verwerkt hebben.
    • Hoe kan ik een aflossing doen op mijn lening?

      Je kunt een extra aflossing op je lening eenvoudig zelf doen op Mijn HollandWoont. Nadat je bent ingelogd, vind je onder het kopje Aflossen de mogelijkheid tot Extra terugbetalen.
  • Verhuisregeling

    • Moet ik gebruik maken van een adviseur?

      Ja, bij een nieuwe hypotheek moet je hele financiële situatie opnieuw worden bekeken. Een wijziging in je hypotheek kan grote financiële gevolgen hebben. Bij het verstrekken van een nieuwe hypotheek vinden wij het daarom niet meer dan logisch dat klanten gebruik maken van een adviseur.
    • Brengen jullie kosten in rekening?

      Nee, wij brengen geen kosten bij je in rekening. Je kunt echter wel met andere kosten te maken krijgen. Bijvoorbeeld kosten voor een notaris, een adviseur en een taxatierapport. Maar er zijn ook andere kosten, zoals overdrachtsbelasting, kosten voor NHG en kosten voor een bankgarantie. Vraag hiernaar bij je adviseur.
    • Moet ik van tevoren doorgeven dat ik gebruik wil maken van de meeneemregeling?

      Ja, om je hypotheek mee te kunnen nemen naar een nieuwe woning, moet je ons een bericht sturen. Dit moet minimaal 30 dagen voordat je oude hypotheek is terugbetaald. Dit mag per email naar Hallo@hollandwoont.nl
    • Kan ik mijn hypotheek verhogen? En voor welke aflosvorm kan ik kiezen?

      Je kunt je hypotheek meenemen voor het op dat moment uitstaande bedrag. Als je boven op het uitstaande bedrag een hogere hypotheek wil, geldt voor die verhoging dat we pas op dat moment kunnen beoordelen of we de hogere hypotheek wel of niet kunnen geven. De hogere hypotheek kan je alleen afsluiten als een annuïteiten- of een lineaire hypotheek. Wanneer je je hypotheek gaat verhogen, dan mag je hypotheek in totaal maximaal € 500.000,- zijn.
    • Kan ik de aflosvorm van mijn hypotheek wijzigen?

      Ja, hier zijn mogelijkheden voor. Afhankelijk van de situatie kun je je hypotheek omzetten naar een aflossingsvrije, annuïtaire of lineaire aflosvorm. Of een combinatie hier van.
    • Ik heb mijn oude hypotheek alleen afgesloten. Inmiddels heb ik een relatie waar ik mee ga samenwonen. Kan ik mijn nieuwe hypotheek met meeneemregeling samen met mijn nieuwe partner afsluiten?

      Ja, dat kan. Wel toetsen wij of wij het verantwoord vinden om een lening te verstrekken. Dit doen we op dezelfde manier als met iedereen die we een hypotheek willen verstrekken.
    • Kunnen we bij een scheiding allebei gebruik maken van de meeneemregeling?

      Nee helaas, wanneer jullie je oude woning verkopen en allebei een nieuwe woning kopen, kan slechts éen van jullie (jij of je ex-partner) gebruik maken van de meeneemregeling. De ander moet schriftelijk afstand doen van zijn of haar recht op de meeneemregeling. Als jullie je woning niet verkopen, dan kan alleen degene die in het huis blijft wonen en de hypotheek betaalt gebruik maken van de meeneemregeling.
    • Binnen hoeveel jaar moet ik mijn oude hypotheek aflossen?

      Je oude woning moet binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht zijn. Je moet de oude hypotheek ook binnen deze periode hebben terugbetaald. Lukt dit niet? Dan moeten we in onderling overleg afspreken hoe de oude hypotheek alsnog terugbetaald kan worden. We hebben het recht om de hypotheek op te eisen als we geen oplossing vinden om de oude hypotheek binnen de genoemde periode terug te betalen.
    • Binnen hoeveel maanden na het aflossen van mijn oude hypotheek moet ik een nieuwe hypotheekakte tekenen?

      Is je oude hypotheek afgelost? Dan heb je daarna 6 maanden de tijd om de hypotheekakte voor je nieuwe woning te tekenen. Daarna kan je geen gebruik meer maken van de meeneemregeling.
    • Wat gebeurt er met de rente van mijn oude hypotheek nadat mijn nieuwe hypotheek is gestart?

      Is je nieuwe hypotheek gestart, maar is je oude hypotheek nog niet terugbetaald? Dan ga je vanaf het moment dat je nieuwe hypotheek start een andere rente betalen over je oude hypotheeklening. Dit is een rente die hoort bij een rentevastperiode van 1 jaar. Je oude woning moet binnen 2 jaar na de start van je nieuwe hypotheek verkocht zijn. Na het aflopen van de eerste rentevastperiode van 1 jaar krijg je dus weer een nieuwe rentevastperiode van 1 jaar.
    • Moet ik mijn oude woning verkocht hebben voordat ik gebruik kan maken van de meeneemregeling?

      Nee, dat hoeft niet.
    • Voeren jullie ook een inkomenstoetsing uit? En wat als de lasten van mijn nieuwe hypotheek lager zijn dan de lasten van mijn oude hypotheek?

      Ja, je moet opnieuw aan onze acceptatievoorwaarden voldoen. Dit zijn dezelfde acceptatievoorwaarden als welke wij voor nieuwe klanten gebruiken. Wij hanteren voor klanten die gebruik maken van de meeneemregeling dus geen ‘lichtere’ toetsing. Is de resterende rentevastperiode van jouw bestaande hypotheek minder dan 10 jaar? Dan wordt deze getoetst tegen de door de AFM wettelijk vastgesteld toetsrente, zelfs als je op dit moment een lagere hypotheekrente betaalt. Is je nieuwe hypotheek op inkomen hierdoor niet haalbaar, dan is het wellicht een optie om voor je oude hypotheek eerst gebruik te maken van rentemiddeling.
    • In welke documenten kan ik terugvinden wat ik met jullie heb afgesproken over de meeneemregeling?

      Informatie over afspraken die wij gemaakt hebben kun je terugvinden in je algemene voorwaarden en je hypotheekaanbod.
    • Kan ik ook gebruik maken van de meeneemregeling als ik verhuis van een woning met een hypotheek mét NHG naar een woning met een hypotheek zónder NHG?

      Ja, dat kan. Je risicoklasse wijzigt dan wel. Hierdoor kan het ook gebeuren dat je rente wijzigt. Voor het bepalen van de rente van de nieuwe risicoklasse van je nieuwe hypotheek, kijken we naar de rentelijst die van toepassing is op je oude hypotheek. Het kan gebeuren dat er op meerdere leningdelen andere rentelijsten van toepassing zijn.
    • Als ik gebruik maak van de meeneemregeling, kan ik dan de looptijd van mijn hypotheek verlengen?

      Nee, je kunt de looptijd van je hypotheek niet verlengen. De einddatum van je hypotheek blijft hetzelfde. Je hypotheek heeft een looptijd van maximaal 30 jaar. Als je jouw hypotheek voor 30 jaar hebt afgesloten en na 4 jaar verhuist dan verandert de einddatum van je hypotheek niet. De resterende looptijd is dan dus maximaal 26 jaar. Verhoog je je hypotheek? Dan geldt voor dit verhoogde deel wel een looptijd van maximaal 30 jaar.
    • Is er een verschil tussen de meeneemregeling en de verhuisregeling?

      Nee, deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Maar bij ons betekenen ze hetzelfde.
  • Jaaropgave

    • Wordt het bedrag dat ik extra betaal op mijn jaaropgave verwerkt?

      Maak je het extra bedrag over via een bankoverschrijving, dan moet je dit uiterlijk 12 december doen. Maak je het over via Mijn HollandWoont en gebruik je iDEAL, dan is 20 december de deadline. Bedragen die na deze tijd binnenkomen worden verwerkt op de jaaropgave van het nieuwe jaar.  Let op: dit geldt alleen als je meer dan 210% van de maandtermijn van de hypotheek overmaakt. Maak je een kleiner bedrag over dan wordt dit na 30 dagen verwerkt.
    • Waar kan ik mijn jaaropgave vinden?

      In het portaal, Mijn HollandWoont, kan je de jaaropgave downloaden. Deze is te downloaden vanaf half januari. Deze ontvang je dus niet per post.
    • Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?

      Je jaaropgave staat klaar vanaf half januari. Log in op Mijn HollandWoont om je jaaropgave te downloaden.
    • Wat is een jaaropgave?

      Elk jaar sturen we je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en van alle bedragen die je in het jaar hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de fiscale gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.
  • Proforma aflosnota

    • Hoe lang duurt het voor ik mijn voorlopige aflosnota ontvang?

      Wanneer je de voorlopige aflosnota via Mijn HollandWoont opvraagt, ontvang je in de meeste gevallen al binnen 15 minuten je voorlopige aflosnota in je berichtenbox in Mijn HollandWoont.
    • Hoe kan ik een voorlopige aflosnota aanvragen?

      Je kunt een voorlopige aflosnota opvragen in Mijn HollandWoont. Wanneer je ingelogd bent, ga dan naar Aflossen - Voorlopige aflosnota. In de meeste gevallen ontvang je binnen 15 minuten na opvragen al de voorlopige aflosnota in je berichtenbox in Mijn HollandWoont.
    • Wat is een proforma of voorlopige aflosnota?

      Een proforma aflosnota is een moeilijk woord voor een vrijblijvende berekening die wij voor je maken om te bekijken hoeveel je moet betalen om de lening af te lossen. In de proforma aflosnota staat onder andere het volgende beschreven:
      • De restant hoofdsom, dus hoe hoog je lening nog is.
      • De hypotheekrente en eventuele maandelijkse aflossing die je nog moet betalen.
      • De boete die je moet betalen als je gaat aflossen. Of je een boete moet betalen en hoe hoog deze is, staat in de proforma aflosnota beschreven.
      • Het totaalbedrag dat je moet betalen als je de lening helemaal wilt aflossen.
      Een proforma aflosnota is een momentopname en je maandelijkse verplichtingen zoals rente blijven gewoon doorlopen. Als je besluit om de lening echt te gaan aflossen, dan ontvang je van ons een definitieve aflosnota. Hierin staan de definitieve bedragen die je moet betalen als je op de afgesproken datum de lening aflost. Als de definitieve aflosnota is opgemaakt, zullen de maandelijkse verplichtingen zoals rente worden stopgezet.
  • Over HollandWoont

    • Wat is het Kamer van Koophandel nummer van HollandWoont?

      HollandWoont is een handelsnaam van HollandWoont B.V. | KvK 65894502
    • Is HollandWoont aangesloten bij de AFM?

      HollandWoont staat onder toezicht van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) en is verantwoordelijk voor het verstrekken van een hypotheek aan consumenten. Hierbij neemt HollandWoont zijn zorgplicht naar consumenten heel serieus: op het moment dat de hypotheek wordt verstrekt, maar ook tijdens de looptijd van de hypotheek.
    • Waar komt het geld van HollandWoont vandaan?

      Alle aanbieders van hypotheken hebben kapitaal nodig om hypotheken te kunnen verstrekken. Dit kapitaal kunnen zij bijvoorbeeld verkrijgen door spaargeld te vragen van consumenten, door te lenen bij andere grote partijen of via financieringsvormen waarin investeerders kunnen participeren. HollandWoont maakt gebruik van dat laatste model. Het geld van een HollandWoont hypotheek komt van binnenlandse en buitenlandse institutionele partijen (banken, verzekeraars, pensioenfondsen gevestigd in de EU, Zwitserland, Noorwegen, US of UK). Uiteraard selecteren wij investeerders heel zorgvuldig. Daarnaast maken wij afspraken met investeerders om er voor te zorgen dat wij consumenten tijdens de looptijd van de hypotheek kunnen helpen bij nieuwe wensen.
    • Hoe kan ik HollandWoont bereiken?

      Bellen: Wij zijn doordeweeks bereikbaar van 8:30 tot 17:30 uur via 010 242 2291. E-mail: hallo@hollandwoont.nl Post: HollandWoont, Postbus 2936, 3000 CX Rotterdam
  • Voor adviseurs

    • Ik heb een vraag over een aanvraag. Met wie kan ik contact opnemen?

      Je kunt terecht bij de partner waar je een aanstelling hebt. MO.Servicing
      • BlueLine Hypotheekdesk: telefoonnummer 088-766 38 15
      • Basic Serviceproviding: telefoonnummer 088-766 38 69
      • Huismerk: telefoonnummer 088-766 38 70
      DAK Je kunt DAK telefonisch bereiken op: 030-214 22 98
    • Wat is de status van mijn aanvraag?

      Je kunt de status van de aanvraag inzien via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend. MO.Servicing Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van MO.Servicing. DAK Je kunt de status van de aanvraag inzien via de inlogpagina van DAK.
    • Wat zijn de actuele verwerkingstijden?

      Je vindt de actuele verwerkingstijden via de partner waar je de aanvraag hebt ingediend. MO.Servicing
      • BlueLine Hypotheekdesk
      • Basic Serviceproviding
      • Huismerk
      Aanvragen die worden ingediend via één van bovenstaande bedieningsconcepten, worden verwerkt door MO.Servicing. De verwerkingstijden van MO.Servicing vind je op de website van MO.Servicing. DAK De verwerkingstijden van DAK vind je op de inlogpagina van DAK.
    • Ik wil HollandWoont aanbieden, kan dat?

      Ja zeker kan dat! Om HollandWoont aan te kunnen bieden heb je een aanstelling nodig. Deze kun je aanvragen bij een van onze distributiepartners. Hieronder vind je deze distributiepartners en de linkjes naar hun website. Klik op de link en vul het formulier in! ROMEO: DAK
    • Wat is het HDN-nummer?

      Het HDN-nummer van HollandWoont is 323472.